På onsdagen var vi alltså vid Göteborgs Universitet för att marknadsföra Yrkeshögskolan Novias tvärvetenskapliga studiepaket. Vi har använt oss av gerillamarknadsföring för att väcka uppmärksamhet bland studerande och lärare. Denna metod använde vi också vid VIA University college, Danmark, så i det här inlägget tänkte vi förklara närmare om hur våra dagar hos de nordiska skolorna ser ut.
Morgnarna börjar med att vi får vår fantastiska hotellfrukost så att alla är pigga och glada. Efter att vi gjort oss i ordning packar vi bussen och kör till ett campus där så många studerande vistas som möjligt. När vi är på plats ställer vi bussen i ordning, med att lägga ut broschyrer, städa, koka kaffe (till de modiga som vågar stiga in i bussen) och tar på oss halarna. Sedan skickas några iväg för att dela ut flyers och informera om vår buss, några för att väcka uppmärksamhet genom att sjunga finlandssvenska snapsvisor och resten lämnar i bussen för att ta emot de som stiger in. I bussen har vi alltid fått väldigt bra kontakt med de som har kommit in och även kunnat diskutera till exempel finlandssvenskan och fördelarna med att bo och studera i Finland.
Här kommer bilder från när vi ställde bussen vid pedagogen vid Göteborgs Universitet.
Glada förberedelser
Snapsbordet plus en studerande (mitten) vid Göteborgs Universitet
"En Liten Undulat"
I Göteborg hjälpte lärarna till med flyers utdelning.
Inne i bussen hade vi bland annat bildskärmar med foton från Åbo och Åbos studieliv. Besökarna fick ta med sig broschyrer om hela vårt projekt, info om våra tvärvetenskapliga studieprogram samt vintage vykort från Finland.
Här är en del av våra besökare i Göteborg
Tack Göteborg!
Hej alla Novia Norden resenärer!
SvaraRaderaDet är viktigt för Finland med nordiska kontakter och Novia kan göra en insats för att stärka dessa. Ett gott humör och ett öppet sinne är den bästa marknadsföringen,så det ser bra ut!!
Hälsningar från en som haft förmånen att under perioder bo och jobba bl a i Sverige, Norge och Danmark.
Örjan
Rektor